Bestilling af receptmedicin

Nedenfor finder du svar på de hyppigst stillede spørgsmål til bestilling og håndtering af medicin.

 

Receptbestilling Trin-for-Trin

Vil du gerne se, hvordan receptbestilling fungerer, inden du logger ind og ser din egen recept? Så kan du her se en beskrivelse af, hvordan du trin for trin logger ind, vælger og finder din receptmedicin.

 

Hvordan bestiller jeg receptmedicin til mit barn?

Børn under 15 har ikke MitID og du kan derfor desværre ikke bestille via dette login. Det håndteres i stedet manuelt. Læs her hvordan 

 

Hvorfor kan jeg ikke lægge min receptmedicin i kurven?

Der kan være flere forklaringer på, hvorfor du kan opleve, at ikke kan lægge en recept-vare fra din receptoversigt i kurven:

  • Hvis du for nylig har bestilt. Har du en recept, hvor du kan få udleveret på flere gange, kan du på recepten se, det såkaldte udleveringsinterval. Dvs. det antal dage der skal gå, før medicinen kan udleveres igen. Har du bestilt for nylig kan du derfor ikke lægge produktet i kurven. Du kan se på recepten, hvornår du sidst har fået lægemidler udleveret.
  • Hvis det varenummer, som din læge har ordineret, er udgået. Det sker ind imellem, at et varenummer udgår midlertidigt eller helt. Hvis din læge har ordineret netop et sådant varenummer, kan du desværre ikke lægge produktet i kurven og du får en fejlmelding. Løsningen er, at du skal få din læge til at udskrive ny recept, på samme lægemiddel, men med et varenummer som ikke er udgået. Hvis du oplever den fejlmelding, så ring til os, så vi kan bekræfte, hvad du skal gøre.

Du kan læse mere om hvilke typer af medicin og recepter, der pt. ikke kan håndteres her

 

Hvornår får jeg tilskud til min receptpligtige medicin?

Der er ikke automatisk tilskud til al medicin, som ordineres på recept. Det er Sundhedsstyrelsen, som afgør, hvilke lægemidler du kan få tilskud til – og hvor meget. Mange lægemidler på recept har det man kalder generelt tilskud, som bliver trukket automatisk ved køb, så du kun skal betale restbeløbet. Nogle lægemidler er der kun tilskud til i særlige tilfælde.

Den pris, du ser på recepten, er før evt. tilskud. Først når du lægger produktet i kurven, beregnes tilskuddet. Du kan altid fjerne et receptpligtigt lægemiddel fra kurven hvis du fortryder. Læs mere om tilskud til medicin.

Hvis du har medicinkort eller enkelttilskuds-bevilling og bestiller receptmedicin på siden, bliver dette tilskud desværre ikke fratrukket automatisk, første gang når du går til betaling. Onlinesystemet kan først når du har handlet hos os én gang ”se” medicinkortet eller enkeltbevillinger, da de ikke ligger i en landsdækkende database. Derfor fremgår disse tilskud først, når vi håndterer bestillingen på Webapoteket.

Det beløb, du godkender ved betalingen første gang du handler, hvis du har medicinkort, vil således være højere, end det du reelt kommer til at betale, når ordren er håndteret hos os. Vi hæver kun det beregnede mindre beløb på dit kort, end det beløb du godkender ved købet. Næste gang du handler er medicinkortet indlæst og tilskuddet beregnes med automatisk.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du er i tvivl om, hvorvidt medicinkort eller enkelttilskud håndteres.

 

Hvad betyder CTR-saldo?

Det er din CTR-saldo, som afgør, hvor stort et tilskud du får på din receptpligtige medicin. Hver gang du køber tilskudsberettiget medicin på et apotek, indberetter apoteket dit køb til Det Centrale Tilskudsregister (CTR), der holder styr på din CTR-saldo – og dermed hvor stort tilskud du får på dine øvrige medicinindkøb. Læs mere om CTR-saldo.

 

Hvornår skifter min tilskudsperiode?

Din tilskudsperiode kører et år fra den dato, du første gang har købt tilskudsberettiget receptmedicin. Efter udløb starter en ny tilskudsperiode først næste gang du køber medicin. Hvis du er i tvivl om hvornår din periode slutter, er den altid oplyst på bonen fra apoteket. Læs mere om CTR saldo og tilskudsperiode.

 

Kan jeg få tilskud fra Sygeforsikringen ”danmark”?

Det er et vigtigt princip for os, at når du handler online hos Webapoteket, fungerer det på samme måde som på et fysisk apotek. Hvis du er medlem af sygeforsikringen ”danmark” får du således naturligvis tilskud til din receptpligtige medicin. Når du har angivet dit medlemskab inde på din klubprofil, registreres tilskuddet automatisk ved køb, og der sendes besked til ”danmark”.

 

Hvorfor får jeg en anden medicin end jeg plejer?

For at sikre, at du altid får den billigst mulige medicin, er apoteker i Danmark forpligtet til at tilbyde dig det billigste lægemiddel, når der findes flere receptpligtige lægemidler med samme aktive indholdsstof. Det kaldes substitution – eller med andre ord ”erstatning for noget tilsvarende”. Det aktive indholdsstof – og dermed virkning og eventuelle bivirkninger, er dog altid det samme, og generelt betyder det ikke noget for din behandling, hvis din medicin har en anden farve, udformning, en anden producent, eller pakningens er anderledes ud. Læs mere om substitution.

På Webapoteket har vi valgt, at du i din receptoversigt, altid får vist den billigste medicin øverst. Ønsker du det præparat din læge har ordineret, eller et andet tilsvarende, kan du klikke på 'vis flere' og vælge et andet og tilsvarende produkt. Her vil det være synligt hvilket produkt der er billigst. 

 

Hvordan får jeg nøjagtigt samme medicin, som jeg plejer?

Hvis din læge skriver ”Ej S” (ikke substitution) på recepten, er du sikker på kun at få udleveret præcis det lægemiddel, som står på recepten, uanset hvad prisforskellen er til øvrige tilsvarende lægemidler.

På Webapoteket.dk kan du altid selv bestille præcis det samme produkt som står på recepten. Vær dog opmærksom på, at du kun kan få tilskud til det billigste præparat og selv skal betale en eventuel prisforskel. Læs mere om substitution

 

Hvorfor koster min medicin noget andet end den plejer?

I Danmark justerer man medicinpriserne hver 14. dag – nogle lægemidler blive dyrere andre billigere. Du kan derfor opleve prisudsving på din medicin. Prisen på receptpligtig medicin vil dog altid være den samme over hele landet på samme tidspunkt – også på Webapoteket.dk. Alle aktuelle medicinpriser kan ses på www.medicinpriser.dk

 

Hvordan køber jeg receptpligtig medicin via Webapoteket?

Hos Webapoteket er det nemt, hurtigt og sikkert at købe receptmedicin online. Bare 5 enkle trin og din medicin er på vej til dig. Du kan tilknytte dit MitID til din kundeprofil, så du ikke behøver at indtaste dit CPR-nummer, hver gang du skal logge ind med MitID for at tilgå dine recepter. Læs mere om receptpligtigt køb 

 

Hvorfor kan jeg ikke bare få alt på recepten på én gang?

Hvis du har brug for den samme medicin over længere tid, kan din læge udskrive én recept til udlevering flere gange. På apoteket må vi ikke bare udlevere alt på recepten på én gang, hvis lægen har begrænset recepten ved at skrive, at der f.eks. skal gå 50 dage mellem hver udlevering. Tal med din læge, hvis du ønsker flere pakninger ad gangen – f.eks. i forbindelse med længere ferier. Læs mere om flergangs-recepter 

 

Hvordan finder jeg ud af hvor mange gange jeg har tilbage på recepten?

Hvis du logger ind på www.webapoteket.dk kan du se alle dine åbne recepter. Der kan du også se hvor mange gange, der er tilbage på den nuværende recept. Hvis du løbende får medicin, er det altid en god idé, at holde øje med hvornår recepten udløber, og kontakte din læge for en ny recept i god tid. Du kan desuden se alle dine nuværende og tidligere recepter ved at logge ind med dit Nem-ID på www.sundhed.dk. Læs mere om flergangs-recepter


Hvor lang tid går der fra jeg bestiller recepten hos min læge og til den er på apoteket?

Hvis du logger ind på www.webapoteket.dk, kan du se din elektroniske recept, så snart lægen har godkendt denne. Hvis du har bestilt medicin ved lægesekretæren eller sygeplejersken, skal lægen derefter godkende recepten, før den kan ekspederes. Hvor lang tid der går med dette kommer helt an på, hvordan arbejdsgangene er hos din læge. Det er vigtigt at din læge bare lægger repten på den såkaldte åbne server.
Læs mere om fordelene ved online-recepter.


Jeg har fået en papir-recept, kan jeg bruge den til at få min medicin hos Webapoteket?

Af sikkerhedsmæssige grunde, må vi kun ekspedere elektroniske recepter, som din læge har godkendt. Hvis du har en fysisk recept, men ikke ønsker eller har mulighed for, at hente din medicin på et fysisk apotek, kan du kontakte din læge og få ham eller hende til at lægge en elektronisk recept online for dig. Læs mere om fordelene ved online-recepter.

 

Kan jeg købe min dosispakkede medicin hos Webapoteket?

Ja, hvis du får flere forskellige lægemidler og skal indtage dem på bestemte tidspunkter, kan det være en fordel at få dem dosispakket på apoteket. På den måde modtager du din medicin pakket i små hygiejniske engangsposer påtrykt de informationer du har brug for, for at tage din medicin korrekt og til tiden. På nuværende tidspunkt kan du ikke bestille dosismedicin via hjemmesiden, men du er velkommen til at kontakte os pr mail eller telefon, så finder vi en manuel løsning.

 

Kan jeg købe magistrelle og ikke-registrerede lægemidler på recept?

Ja, hvis du har gyldig recept, kan vi ekspedere disse specielle produkter også. På nuværende tidspunkt kan du ikke bestille magistrelle og IRS-lægemilder via hjemmesiden, men du er velkommen til at kontakte os pr mail eller telefon, så finder vi en manuel løsning.

 

Kan jeg bytte de lægemidler, jeg har købt?

Købeloven giver ikke almindelig fortrydelsesret til medicin og lægemidler samt veterinær lægemidler. Hvis du mener der kan være tale om fejl eller mangler ved din medicin – altså en decideret produktreklamation – skal du naturligvis kontakte os. Ved onlinekøb af andre produkter end lægemidler via Webapoteket, har du nøjagtigt de samme rettigheder som i enhver anden webshop. For en stor del af vores produkter har vi således naturligvis 14 dages fortrydelsesret.

 

Hvordan opbevarer jeg bedst min medicin?

Det meste medicin opbevares bedst tørt og ved stuetemperatur. Hvis din medicin kræver særlig opbevaring f.eks. i køleskab, vil det fremgå af indlægssedlen og pakningen. 
Læs mere om hvordan du bedst opbevarer og bortskaffer din medicin.

 

Udløbsdatoen er overskredet på min medicin – betyder det noget?

Du bør aldrig indtage for gammel medicin. Du er ikke sikret en korrekt behandling hvis udløbsdatoen er overskredet, og i nogle tilfælde kan det være direkte skadeligt at anvende for gammel medicin.
Læs mere om hvordan du bedst opbevarer og bortskaffer din medicin.

Forstå udløbsdatoen på din medicin - se her hvordan.

 

Hvad gør jeg ved medicinrester?

Medicin betragtes som farligt affald, så du bør ikke bare smide dine medicinrester ud i skraldespanden. Udover, at din medicin kan indeholde stoffer som er farligt for miljøet, kan det også falde i de forkerte hænder og være til skade for f.eks. børn eller dyr. Det er således vigtigt, at du afleverer dine medicinrester på apoteket eller på din lokale genbrugsstation. Brugte kanyler modtages kun i godkendte og lukkede kanylebeholdere.
Læs mere om hvordan du bedst opbevarer og bortskaffer din medicin.

 

Gazelle Online Apotek /Webapoteket april 2021