Handelsbetingelser for varer og abonnement

Webapoteket / Gazelle online apotek

27-11-2019

Indholdsfortegnelse Handelsbetingelser Webapoteket

For hurtig læsning af afsnit klik det ønskede afsnit i indholdsfortegnelsen 

  1. Generelle oplysninger
  2. Medicinbestilling
  3. Betaling
  4. Fragt

4.1 Fragt Profilkunder 

4.2 Fragt Klubkunder 

4.3 Fragt Premiumkunder

4.4 Fragt på tunge forsendelser

  1. Fortrydelsesret for varer 

5.1 Fortrydelse af en del af købet 

5.2 Ingen fortrydelsesret

5.3 Varens stand, når du sender den retur

  1. Reklamationsret
  2. Standardfortrydelsesformular
  3. Klageadgang
  4. Varer i abonnement

9.1 Fortrydelsesret af varer modtaget i abonnement.

  1. Kundeklub – og brugerprofiler

10.1 Profilkunde

10.2 Klubkunde

10.3 Premiumkunde.

10.3.1 Opsigelse af premium

10.3.2 Fortrydelsesret premiumaftale

10.3.3 Tilbagebetaling

10.3.4 Hvis der er noget galt med abonnementet

10.3.5 Træk på dit kort

  1. Persondatapolitik

11.1. Hvilke personoplysninger indsamler vi, til hvilke formål og retsgrundlaget for behandlingen

11.2. Modtagere af personoplysninger

11.3 Dine rettigheder

11.4 Sletning af persondata

11.5 Sikkerhed

11.6 Kontaktoplysninger

11.7 Ændringer i persondatapolitikken

  1. Cookies

 

1.  Generelle oplysninger

Når du handler på Webapoteket.dk handler du med Gazelle Online Apotek som er et dansk apotek.

Webapoteket.dk er e-mærket

Selskabsform: Enkeltmandsfirma - ejet af Apoteker Trine Løvgren Persson

CVR-nummer: 38101994

Etableringsår: 2016

Adresse: Bavne Alle 25, 8370 Hadsten

Tlf.: +45 87851133

E-mail: info@webapoteket.dk

Web: www.webapoteket.dk

 

For at drive apotek i Danmark skal man have bevilling fra Lægemiddelstyrelsen, se Gazelle Online Apotek på styrelsens side her. [link https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/apoteker/koeb-og-salg-af-medicin-paa-internettet/apoteker-der-lovligt-saelger-medicin-paa-nettet/

Gazelle Online Apotek er medlem af Danmarks Apotekerforening. Se mere her https://www.apoteket.dk/apoteker/webapoteket--gazelle-online-apotek

På Webapoteket.dk kan du udelukkende bestille varer via hjemmesiden. Det er ikke muligt jf. apotekerloven at hente bestilte varer på adressen.

Når du handler med Webapoteket.dk indgås aftalen på dansk. For at handle på Webapoteket.dk skal du være fyldt 15 år og have eget elektronisk købekort. For visse produkter gælder desuden en grænse på 18 år, bl.a. smertestillende medicin.

 

Har du spørgsmål til din medicin, andre varer eller din bestilling, er du velkommen til at kontakte os på vores chat, tlf. 8785 1133 eller mail på info@webapoteket.dk

Vores svartid på mail er max. 1 hverdag.

Kundeservice har åbent:

mandag kl. 8.00-17.00, tirsdag-fredag kl. 8.30-17.00 samt lørdag 9.00-13.00.

Kundeservice har lukket: søndage, helligdage, juleaftensdag samt Grundlovsdag.

 

 

2.  Medicinbestilling

Du kan handle håndkøbs- og receptmedicin på siden.

For at handle receptmedicin skal du, udover at have oprettet en kundeprofil, have en elektronisk recept. For at du kan se dine recepter og lægge dem i kurven, skal du logge ind med NemID. Hvis du vil være fri for at skulle benytte dit NemID, hver gang du skal købe receptmedicin, kan du vælge at tilknytte dit NemID til din Profil. På den måde kan du fremover bestille receptmedicin ved hjælp af dit Login på Webapoteket.dk.

For ordrer med receptmedicin samt apoteksforbeholdte håndkøbslægemidler overholdes gældende dansk lovgivning for apoteker.

Det betyder, at du altid ved køb af receptmedicin får vist den billigste vare som det første, når du åbner din recept. Ønsker du et andet tilsvarende produkt end det billigste kan du vælge ”vis tilsvarende.” Her vises en liste, hvor du frit kan vælge et af de øvrige dyrere produkter, som Lægemiddelstyrelsen har vurderet, er ligeværdige med det ordinerede receptpligtige lægemiddel. Du vælger selv i recept-købsflowet, hvorvidt du ønsker det billigste eller et af de tilsvarende dyrere produkter. De viste produkter genereres automatisk af Lægemiddelstyrelsen - og er de samme som alle apoteker arbejder efter. Vi har således ingen indvirkning eller særlige incitamenter til at påvirke hvilket receptpligtige produkt du vælger. Der vises alle de lægemidler, som er tilgængelige i den såkaldte lægemiddel-takst,

Ved medicinbestilling kan det i særlige situationer jf. apoteker- og lægemiddelloven medføre, at vi ser os nødsaget til at annullere en ordre helt eller delvis. I sådanne tilfælde kontakter vi altid kunden pr. e-mail eller telefon med information om baggrunden.

Du accepterer, at vi må anvende dit CPR-nummer til receptekspedition på Gazelle Online Apotek. I praksis betyder det, at Webapoteket.dk jf. apotekerloven håndterer personoplysninger fortroligt. Når apoteket ekspederer og ser dine recepter, betyder det samtidig, at du i FMK og på Sundhed.dk vil kunne se, at apoteket har været inde og se eller behandle dine recepter.

Du kan ikke fortryde køb af lægemidler da alle lægemidler er undtaget fortrydelsesretten, jf. Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 4 og 5.

3.  Betaling

På Webapoteket.dk kan du betale med:

  1. Dankort 
  2. Visa
  3. Visa Electron
  4. Danske MasterCards
  5. Udenlandske MasterCards
  6. EAN nummer (kan kun anvendes af offentlige virksomheder)
  7. MobilePay
  8. Forbrugsforeningskort (kan ikke anvendes af Premiumkunder samt til betaling af håndkøbslægemidler, receptmedicin og modermælkserstatning og varer i abonnement)

Vi tager ikke kortgebyrer. Beløbet hæves først på dit kort, når varen afsendes. 

 

4.  Fragt

Leveringstid: Vi sender pakken så hurtigt vi kan og senest 1-2 hverdage efter bestilling. Du kan forvente at pakken er fremme 1-2 dage efter afsendelsen.

GLS og PostNord kører ikke på helligdage og højtider, hvor der kan være længere levering. Det vil fremgå af hjemmesiden.

Der kan være længere leveringstid på specialkampagner hvilket vi informerer om i kurven på siden samt i ordremodtagelsesmailen.

 

Enkelte varer kan have en længere leveringstid. Sker det for den vare, du har valgt, vil du modtage besked fra Webapoteket.dk. Forsinkede varer eftersendes uden beregning, hvis de indgår som en del af en samlet ordre.

Haster din bestilling, bedes du skrive det i bemærkningfeltet ved ordreafgivelsen, så vil vi forsøge at imødekomme det.

 

Vi anbefaler, at du kontrollerer varen ved modtagelsen og kontakter os med det samme hvis transportøren ikke har leveret pakken i hel stand.

 

4.1 Fragt Profilkunder

Vi leverer til Danmark, Norden og EU og sender til den adresse, du har ønsket i forbindelse med bestillingen.

Levering i Danmark sker med PostNord eller GLS.

Ordrer >400 kr sendes med fri fragt ved levering i Danmark til GLS-pakkeshop.

Ordrer <400 kr leveret til pakkeshop leveringsgebyr 29 kr. Gælder ved leverance til pakkeshop i Danmark med enten PostNord eller GLS efter eget valg

Levering til adresse leveringsgebyr 39 kr. Gælder ved leverance til privat- eller erhvervs-adresse.

Levering til Sverige pålægges et leveringsgebyr på 70,00 kr. uanset ordrebeløb. Der sendes kun pakker under 2 kg.

Levering til EU-lande og øvrige Norden pålægges et leveringsgebyr på 229,00 kr. uanset ordrebeløb. Der sendes kun pakker under 2 kg.

Levering til Grønland, Island og Færøerne pålægges leveringsgebyr på kr. 252,00 for forsendelse med skib og kr. 404,00 ved forsendelse med fly. 

Webapoteket.dk sender ikke varer til øvrige lande uden for EU.

 

4.2 Fragt Klubkunder

Vi leverer til Danmark, Norden og EU og sender til den adresse, du har ønsket i forbindelse med bestillingen.

Levering i Danmark sker med PostNord eller GLS.

Fri fragt til GLS pakkeshop i Danmark for forsendelser op til 10 kg.

Levering til adresse leveringsgebyr 39 kr. Gælder ved leverance til privat- eller erhvervs-adresse.

Levering til Sverige pålægges et leveringsgebyr på 70,00 kr. uanset ordrebeløb. Der sendes kun pakker under 2 kg.

Levering til EU-lande og øvrige Norden pålægges et leveringsgebyr på 229,00 kr. uanset ordrebeløb. Der sendes kun pakker under 2 kg.

Levering til Grønland, Island og Færøerne pålægges leveringsgebyr på kr. 252,00 for forsendelse med skib og kr. 404,00 ved forsendelse med fly. 

Webapoteket.dk sender ikke varer til øvrige lande uden for EU.

 

4.3 Fragt Premiumkunder

Vi leverer til Danmark, Norden og EU og sender til den adresse, du har ønsket i forbindelse med bestillingen. Levering sker med PostNord eller GLS.

Fri fragt til adresse med PostNord eller til GLS-pakkeshop i Danmark for forsendelser op til 10 kg.

Webapoteket.dk forbeholder sig ret til at vælge hvilke transportører, der kan benyttes til at give gratis fragt til hhv. pakkeshop og adresse.

Levering til Sverige pålægges et leveringsgebyr på 70,00 kr. uanset ordrebeløb. Der sendes kun pakker under 2 kg.

Levering til EU-lande og øvrige Norden pålægges et leveringsgebyr på 229,00 kr. uanset ordrebeløb. Der sendes kun pakker under 2 kg.

Levering til Grønland, Island og Færøerne pålægges leveringsgebyr på kr. 252,00 for forsendelse med skib og kr. 404,00 ved forsendelse med fly. 

Webapoteket.dk sender ikke varer til øvrige lande uden for EU.

 

4.4 Fragt på tunge forsendelser

Ved forsendelse af tunge pakker (over 10 kg) til en privat-adresse forbeholder Webapoteket.dk sig ret til at fakturere et ekstra gebyr. Hvis dette er aktuelt for netop din ordre, vil Webapoteket.dk altid kontakte dig, inden varen afsendes

 

5.  Fortrydelsesret for varer

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. 

Dette gælder ikke ved køb af lægemidler da alle lægemidler er undtaget fortrydelsesretten, jf. Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 4 og 5.

 

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.

 

Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til info@webapoteket.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i handelsbetingelserne.

Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.

 

5.1 Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.

Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.

 

Returnering

Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.

Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.

 

5.2 Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes: 

  1. Levering af varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, f.eks. varer der skal opbevares på køl ved modtagelsen, samt alle lægemidler. jf. Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 4 og 5.
  2. Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.

 

5.3 Varens stand, når du sender den retur

Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes, at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.

Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.

 

Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.

 

Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.

Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.

 

Varen sendes til: Webapoteket.dk, Bavne Alle 25, 8370 Hadsten. Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.


 

6.  Reklamationsret

Når du handler hos os som forbruger, gælder købelovens regler for varekøb.  Det betyder, at du har reklamationsret i 24 måneder.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.  

 

Varen sendes til:

Webapoteket.dk, Bavne Alle 25, 8370 Hadsten. Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.

Når du returnerer varen, bedes du sende en detaljeret beskrivelse af problemet. Husk at oplyse ordrenummeret. Kontakt venligst Webapoteket.dk på e-mail info@webapoteket.dk eller på tlf. 8785 1133 inden returneringen. Vi vil meget gerne have beskrivelse af problemet på mail.

 

7. Standardfortrydelsesformular

(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende) [linkes til https://www.webapoteket.dk/handelsbetingelser/standardfortrydelsesformular ]

Til:

Webapoteket.dk

Bavne Alle 25

8370 Hadsten. og by

Tlf. 8785 1133

E-mail: info@webapoteket.dk

 

Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:

__________________________________________________________________________________

Bestilt den: _______________________________     Modtaget den: _______________________________

Forbrugerens navn: ______________________________________________________________________

Forbrugerens adresse:  ___________________________________________________________________

Forbrugerens underskrift: _________________________________________      Dato: _________________

(kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

 

8. Klageadgang

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte os pr. mail: info@webapoteket.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:

Center for Klageløsning

Nævnenes Hus;  Toldboden 2 ; 8800 Viborg www.forbrug.dk

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr   

 

9.  Varer i abonnement

Det er muligt at sætte en stor del af varerne på siden i abonnement. Det betyder, at du kan vælge at få en eller flere bestemte varer tilsendt med et fast interval.

  • Betaling af abonnements-produkter, foregår automatisk ved at du tilknytter et betalingskort til abonnementet. For at kunne trække beløbet reserveres 1. kr. på det tilmeldte betalingskort. Dette beløb hæves ikke.
  • Du kan få overblik over, og rette i dine abonnementer ved at logge ind på "min side" og vælge "produktabonnementer."
  • Under "produktabonnementer" kan du se, hvornår et abonnement behandles. Du kan rette i et abonnement senest torsdagen før den uge hvor denne behandles.
  • Det er muligt at have flere forskellige abonnementer på én gang.
  • Så vidt det er muligt, afsendes varer i abonnement i den ønskede uge. Ugen bestemmer du, ugedagen for leverancen fastsættes af Webapoteket.dk.
  • Vi tager løbende stilling til hvilke varer, der kan sættes i abonnement og forbeholder os ret til at annullere et abonnement, hvis vi ud fra en apoteksfaglig vurdering skønner, at abonnementet er uhensigtsmæssigt. I sådanne tilfælde kontakter vi altid kunden pr. e-mail eller telefon med information om baggrunden
  • For at abonnere, skal du være fyldt 18 år og være bosat i Danmark.
  • Priser på varer i abonnement, er de gældende dagspriser den dag ordren behandles.
  • Webapoteket.dk må opbevare og behandle dine kreditkortoplysninger, som er nødvendigt for at kunne abonnere på produkter. Herunder at du bliver kontaktet pr mail hvis dit betalingskort udløber.
  • Abonnement på varer kan opsiges, når du ønsker det. Opsiges et abonnement i samme tidsrum, som ordren behandles, ophører abonnementet når denne er betalt og afsendt.
  • Der er ingen binding, og abonnementet kan opsiges til hver en tid.

 

9.1 Fortrydelsesret af varer modtaget i abonnement.  

Se under fortrydelse af varekøb

 

10. Kundeklub – og brugerprofiler

Du kan selv vælge, om du bare vil oprette dig som Profilkunde, eller om du ønsker de fordele, der er som Klubkunde eller Premiumkunde.

Ved login på websitet er det muligt at se tidligere ordrer. Det er nemt at slette sin profil igen, hvis du ønsker det. Du kan vælge en af følgende 3 profiler:

 

10.1 Profilkunde

  • Som profilkunde handler du til de priser, der vises på sitet.
  • Du vælger selv om du ønsker at modtage nyhedsbrev.
  • Du får fri fragt til GLS pakkeshop i Danmark, hvis du handler for mere end 400 kr.
  • Du kan let slette din profil.
  • Du kan sætte udvalgte varer i abonnement.

 

10.2 Klubkunde

  • Som Klubkunde får du 15% rabat* i forhold til vejledende udsalgspris. *Gælder ikke i forvejen nedsatte varer samt håndkøbslægemidler, receptmedicin og modermælkserstatning. Priserne på varerne ændrer sig, når du er logget ind.
  • Er en vare nedsat mere end 15%, får du varen til den pris, som du kan se på sitet når du er logget ind.
  • Rabatten er forudsat, at du modtager vores nyhedsbrev, som du giver tilladelse til ved tilmeldingen til kundeklubben. Fravælges nyhedsbrevet eller kan dette ikke leveres over en længere periode, opnås rabatten ikke længere. Du kan sige nej tak til nyhedsbreve, så overgår du automatisk til at være Profilkunde, du kan slette din profil eller du kan skifte til at blive Premiumkunde.
  • Du får fri fragt til GLS pakkeshop i Danmark.
  • Du kan let slette eller ændre din profil.
  • Du kan sætte udvalgte varer i abonnement.
  • Klubaftalen kan til enhver tid opsiges ved at logge ind og gå ind på: min side -> profil ->ret profilstatus eller ”slet profil”

 

10.3 Premiumkunde

Som Premiumkunde betaler du 29 kr. om måneden for at være medlem. Betalingen foregår automatisk via en abonnements-oprettelse hos DIBS. For den pris opnår du følgende fordele:

  • Som Premiumkunde får du 25% rabat i forhold til vejledende udsalgspriser. *Gælder ikke i forvejen nedsatte varer samt håndkøbslægemidler, receptmedicin og modermælkserstatning. Priserne på varerne ændrer sig, når du er logget ind.
  • For at være Premiumkunde, skal du være fyldt 18 år og være bosat i Danmark.
  • Ved indmeldelse modtager du velkomstmails til Premium med info om funktioner og fordele.
  • Er en vare nedsat mere end 25%, får du varen til den pris, som du kan se på sitet, når du er logget ind.
  • Første måned som Premiumkunde er gratis
  • Altid Fri fragt til valgfri privat adresse med PostNord eller til GLS-pakkeshop i Danmark.
  • Du vælger selv, om du ønsker at modtage nyhedsbrev.
  • Du kan let opsige eller ændre fra Premium til Klub- eller Profil-kunde.
  • Du kan sætte udvalgte varer i abonnement.
  • Premiumkunde-aftalen kan ikke kombineres med andre rabataftaler f.eks. Forbrugsforeningskort.
  • Hvis vi på et tidspunkt ikke kan trække pengene for dit Premium abonnement på dit kort vil vi forsøge at kontakte dig for at få problemet løst. Og løses dette ikke indenfor rimelig tid overgår du automatisk til at være Profilkunde.

10.3.1 Opsigelse af premium

Premiumaftalen kan opsiges når som helst uden binding, og sker dette på alle andre tidspunkter end til udgangen af en måned får du refunderet den resterende del af din abonnementbetaling jf. pkt. 10.3.3.

 

10.3.2 Fortrydelsesret Premiumaftale

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. 

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, vi har lavet aftalen.

Fristen indebærer, at du har 14 dage fra aftaledagen til at give os besked om, at du vil fortryde. Du kan sende en mail til info@webapoteket.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i betingelserne.

 

10.3.3 Tilbagebetaling

Hvis du fortryder dit køb af Premium, får du dine penge tilbage. Det samme sker hvis du opsiger dit Premium abonnement i løbet af en måned med øjeblikkelig virkning.

Har du givet dit samtykke til, at leveringen kan gå i gang, og ønsker du alligevel at fortryde, skal du dog være opmærksom på, at vi vil opkræve en rimelig betaling, for den del af abonnementet, der allerede er leveret. Du vil få tilbagebetalt det beløb som svarer til = antal dage til abonnement udløber x 29 kr. / divideret med 30 dage.

Vi refunderer beløbet til dig uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget besked om at du vil fortryde aftalen. Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

 

10.3.4 Hvis der er noget galt med abonnementet

Hvis du ikke er tilfreds med abonnementet, kan du kontakte os på mail info@webapoteket.dk eller telefon +45 8785 1133

Købelovens mangelsregler gælder ikke for abonnementer.
Om du har 2 års reklamationsret efter reglerne i købeloven, afhænger derfor af, hvad der skal leveres i henhold til abonnementsaftalen:

 

Levering af varer i abonnement

Ved levering af varer har du reklamationsret i 24 måneder. Kontakt os inden du sender varen.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

 

10.3.5 Træk på dit kort

Du kan til enhver tid tilbagekalde din tilladelse til, at vi trækker et beløb på dit kort.

Du kan også gøre indsigelse vedrørende ”u-autoriserede debiteringer” over for din kortudbyder, dog senest 8 uger efter debiteringen, med mindre andet fremgår af din aftale med kortudbyderen.

 

11. Persondatapolitik

Nedenstående politik beskriver hvordan Webapoteket / Gazelle Online Apotek indsamler og behandler oplysninger om dig.

Politikken er gældende for både de personoplysninger, som du afgiver til os direkte eller som vi indsamler via vores hjemmeside www.webapoteket.dk.

Gazelle Online Apotek er dataansvarlig for dine oplysninger og al henvendelse til Webapoteket.

 

11.1. Hvilke personoplysninger indsamler vi, til hvilke formål og retsgrundlaget for behandlingen

Når du besøger webapoteket.dk, indsamler vi automatisk oplysninger om dig og din brug af hjemmesiden, f.eks. om hvilken type browser du bruger, hvilke søgetermer du bruger på hjemmesiden og din IP-adresse, herunder din netværkslokation samt informationer om din computer.

Som dansk apotek overholder vi apotekerloven og sundhedsdata som f.eks. receptinformation er fortrolige og ligger i et lukket apotekssystem, som ikke deles med andre parter.

Formålet med indsamling af data på siden er at optimere brugeroplevelsen og hjemmesidens funktion, samt foretage målrettet markedsføring, herunder ”retargeting” via Facebook og Google. Denne behandling af oplysninger er nødvendig for, at vi kan varetage vores interesser i at forbedre hjemmesiden samt vise dig relevante tilbud.

Retsgrundlaget for behandlingen er EU Persondataforordningens art 6, stk. 1, litra f.

Når du køber et produkt eller kommunikerer med os på hjemmesiden, indsamler vi de oplysninger, du selv afgiver, f.eks. navn, adresse, e-mailadresse, telefonnr., betalingsmåde, oplysninger om hvilke produkter du køber og eventuelt har returneret, leveringsønsker, samt oplysning om den IP-adresse, hvorfra bestilling er foretaget.

Formålet er, at vi kan levere de produkter, du har bestilt og i øvrigt opfylde vores aftale med dig, herunder for at kunne administrere dine rettigheder til at returnere og reklamere. Oplysninger om dine køb skal vi også gemme for at overholde lovkrav, herunder til bogføring og regnskab. Ved køb indsamles IP-adressen med det formål at varetage vores interesse i, at kunne forhindre svig.

Retsgrundlaget for behandlingen er EU Persondataforordningens art 6, stk. 1, litra b, c og f.

Når du opretter en brugerprofil, Profilkunde, Klubkunde eller Premiumkunde bliver du bedt om at oplyse f.eks. navn, adresse, fødselsdato, e-mailadresse, telefonnr., antal børn/ voksne i husstanden, dine præferencer og interesser m.m. udover navn, adresse og e-mailadresse, køn og alder vælger du selv hvilke oplysninger du vil give os.

Derudover indsamler vi oplysninger under dit medlemskab, om din brug af kundeklubbens fordele, konkurrencer du deltager i m.m. Vi sammenholder disse oplysninger med andre oplysninger vi har om dig, herunder oplysninger om, hvad du har købt og eventuelt returneret.

Formålet er at kunne administrere dit medlemskab og levere dig de ydelser og tilbyde dig de fordele, der er forbundet med den profil, du har valgt: Profilkunde, Klubkunde eller Premiumkunde. Data anvendes også for at varetage vores interesse i at kunne sende nyhedsbreve og foretage målrettet markedsføring.

Retsgrundlaget for behandlingen er EU Persondataforordningens art 6, stk. 1, litra b og f. Du vil ved tilmeldingen blive bedt om at give særskilt samtykke til elektronisk markedsføring.

Melder du dig ind i vores kundeklub, tilmelder du dig samtidig til vores nyhedsbrev. Her indsamler vi oplysninger som dit navn og e-mailadresse samt din brug af nyhedsbrevet. Tilmelder du dig nyhedsbrevet som Premiumkunde eller Profilkunde gælder det samme. Nyhedsbrevet kan til hver en tid afmeldes.

Formålet er at varetage vores interesse i at kunne levere nyhedsbreve med relevant indhold til dig. 
Retsgrundlaget for behandlingen er EU Persondataforordningens art 6, stk. 1, litra f.

Når du handler receptmedicin skal du oplyse dit cpr-nummer.

Det er nødvendigt at kende dit cpr-nummer for at dine recepter kan vises på siden, og for at vi kan ekspedere en receptbestilling.

På webapoteket.dk kan du få overblik over de recepter, du har, som er aktive. Når du logger ind med NemID og cpr-nummer, får du adgang til receptserveren som alle læger og apoteker i Danmark kan tilgå. Vi logger ikke dit cpr-nummer på hjemmesiden, men går du ind på f.eks. sundhed.dk for at se dine recepter, vil du kunne se, at vi har været inde at se på din recept. Det er et udtryk for, at du har fået adgang til oversigten via vores hjemmeside. Du kan også se, hvis vi har ekspederet en recept til dig.

For at ekspedere en recept skal Gazelle Online Apoteks ordreekspeditionssystem bruge dit cpr-nummer. Cpr-numre opbevares udelukkende i apotekets lukkede it-system.

Kunder der har handlet med recept på Webapoteket gemmes med cpr-nummer i Gazelle Online Apotek´s system i 3 år jf. apotekerloven. Du kan til enhver tid slette disse oplysninger jf. punkt 3.4.

 

11.2. Modtagere af personoplysninger

Oplysninger om dit navn, adresse, e-mail, telefonnummer samt ordrenummer og specifikke leveringsønsker videregives til PostNord, GLS eller en anden transportør, der forestår leveringen af de købte varer til dig.

Oplysninger af ikke apoteksmæssigkarakter kan overlades til eksterne samarbejdspartnere, der behandler oplysningerne på vores vegne. Vi anvender eksterne samarbejdspartnere til blandt andet teknisk drift og forbedringer af hjemmesiden, udsendelse af nyhedsbreve samt målrettet markedsføring, herunder ”retargeting”, samt til din bedømmelse af vores virksomhed og produkter. Blandt andet videregives oplysninger om dit navn og din e-mail til TrustPilot således, at der på vores vegne kan sendes en invitation til at vurdere os på TrustPilots hjemmeside. Vælger du at foretage en anmeldelse bliver TrustPilot dataansvarlig for de afgivne oplysninger. Disse virksomheder er databehandlere, som under vores instruks, behandler data, som vi er dataansvarlig for. Databehandlerne må ikke anvende oplysningerne til andet formål end opfyldelse af aftalen med os, og er underlagt fortrolighed om disse. Vi har indgået skriftlige databehandleraftaler med alle databehandlere, der behandler personoplysninger på vores vegne.

Som dansk apotek overholder vi apotekerloven og sundhedsfølsomme data behandles fortroligt.

To af disse databehandlere, Google Analytics v/Google LLC. og Facebook Inc. er etableret i USA. De fornødne garantier for overførsel af oplysninger til USA er sikret gennem databehandlerens certificering under EU-U.S. Privacy Shield, jfr. EU Persondataforordningens art. 45.

 

11.3 Dine rettigheder

Med henblik på at skabe åbenhed omkring behandlingen af dine oplysninger skal vi, som dataansvarlig, oplyse dig om dine rettigheder.

Indsigtsretten

Du er til enhver tid berettiget til at anmode os om oplysning om blandt andet, hvilke oplysninger vi har registreret om dig, hvilket formål registreringen tjener, hvilke kategorier af personoplysninger og modtagere af oplysninger der evt. måtte være, samt oplysning om hvorfra oplysningerne stammer.

Du har ret til at få udleveret en kopi af de personoplysninger, som vi behandler om dig. Hvis du ønsker en kopi af dine personoplysninger, skal du sende en skriftlig anmodning til info@webapoteket.dk.  Vi vil bede dig om at dokumentere, at du er den du giver dig ud for at være.

Hvis du anmoder om yderligere kopier, vil vi opkræve et rimeligt gebyr for dette baseret på de administrative omkostninger.

Retten til berigtigelse

Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig selv berigtiget af os. Såfremt du bliver opmærksom på, at der er fejl i de oplysninger, som vi har registreret om dig, opfordres du til at rette skriftlig henvendelse til os, så oplysningerne kan blive korrigeret.

Oplysninger, som vi har indsamlet i forbindelse med din oprettelse af en profil som Profil-, Klub- eller Premiumkunde har du selv mulighed for at korrigere via log-in til din brugerprofil.

Retten til sletning

I visse tilfælde har du ret til at få alle eller visse af dine personoplysninger slettet af os, f.eks. hvis du tilbagekalder dit samtykke, og vi ikke har et andet retsgrundlag for at fortsætte behandlingen. I det omfang en fortsat behandling af dine oplysninger er nødvendig, f.eks. for at vi kan overholde vores retlige forpligtelser, eller for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, er vi ikke forpligtede til at slette dine personoplysninger.

Retten til at begrænse behandlingen til opbevaring 

Du har til enhver tid ret til at begrænse opbevaringen af dine data. Det gøres i praksis, ved at du sletter din profil på webapoteket.dk når du ønsker begrænsningen aktiveret.


Retten til dataportabilitet

Du har i visse tilfælde ret til at få personoplysninger, som du selv har givet os, udleveret i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og har ret til at overføre disse oplysninger til en anden dataansvarlig.

Retten til indsigelse

Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger, med henblik på direkte markedsføring, herunder den profilering der foretages for at kunne målrette vores direkte markedsføring.

Du har desuden til enhver tid ret til af grunde, der vedrører din personlige situation at gøre indsigelse mod den behandling af dine personoplysninger, som vi foretager på grundlag af vores legitime interesser jf. pkt. 1.1 og 1.3.

Retten til at tilbagekalde samtykke

Du har til enhver tid ret til at tilbagekalde et samtykke, du har givet os til en given behandling af personoplysninger, herunder til den profilering, der foretages af dig som medlem i kundeklubben. Hvis du ønsker at tilbagekalde dit samtykke, kan du logge ind med din profil og slette profilen. Du kan også kontakte os på info@webapoteket.dk. 


Retten til at klage

Du har til enhver tid ret til at indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København K over vores behandling af dine personoplysninger. En klage kan blandt andet indgives på mail dt@datatilsynet.dk eller telefon +45 33 19 32 00.

 

11.4 Sletning af persondata

Oplysninger indsamlet om din brug af Hjemmesiden jf. pkt. 1.1. slettes senest, når du ikke har gjort brug af Hjemmesiden i 3 år. 

Oplysninger indsamlet i forbindelse med din tilmelding til vores nyhedsbrev slettes, når dit samtykke til at modtage nyhedsbrevet trækkes tilbage, medmindre vi har et andet grundlag for behandling af oplysningerne. Fjerner man som Klubmedlem samtykket, er det samtidig en opsigelse af klubmedlemsskabet.

Oplysninger indsamlet i forbindelse med køb du har gennemført på hjemmesiden jf. pkt. 1.2 vil som udgangspunkt blive slettet 3 år efter udløbet af det kalenderår, hvori du har foretaget dit køb.

Oplysninger kan dog gemmes i længere tid, hvis vi har et legitimt behov for længere opbevaring, f.eks. hvis det er nødvendigt for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller hvis opbevaring er nødvendig for, at vi kan opfylde lovkrav, det kan f.eks. være ved receptkøb.

Regnskabsmateriale opbevares i 5 år til udgangen af et regnskabsår for at opfylde bogføringslovens krav.

Oplysninger som vi har indsamlet i forbindelse med din oprettelse og din benyttelse af en bruger-profil som Profilkunde, Klubkunde eller Premiumkunde jf. pkt. 1.4, vil vi automatisk slette: a) såfremt du ikke har logget på din brugerprofil i 3 år, b) såfremt du deaktiverer (suspenderer) din brugerprofil og ikke genaktiverer det indenfor de næste 3 år, eller c) såfremt du sletter din brugerprofil.

11.5 Sikkerhed 

Vi har gennemført passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at personoplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes, ændres eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab eller misbruges.

Kun medarbejdere, der har et reelt behov for at få adgang til dine personoplysninger for at udføre deres arbejde, har adgang til disse.

11.6 Kontaktoplysninger

Gazelle Online Apotek er dataansvarlig for de persondata, som indsamles via webapoteket.dk som er onlineapotekets salgsplatform.

Hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til denne Persondatapolitik eller ønsker du at gøre brug af en eller flere af dine rettigheder beskrevet under afsnittet om persondatapolitik, kan du kontakte:

Webapoteket.dk / Gazelle Online Apotek
Bavne Allé 25, 8370 Hadsten

Tlf. +45 8785 1133    E-mail: info@webapoteket.dk

11.7 Ændringer i persondatapolitikken

Hvis vi foretager ændringer i Persondatapolitikken, giver vi dig besked via vores handelsbetingelser om dette ved dit næste besøg på hjemmesiden.

12. Cookies

Webapoteket anvender cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionaliteter.

Cookies bruges til:

  • at skabe øget brugervenlighed.
  • at huske, hvilke produkter der opbevares i indkøbskurven, når du handler på websitet.

En cookie er betegnelsen for, at en brugers adfærd på et netværk registreres hos brugeren selv (på brugerens harddisk). På den måde genkender serveren (f.eks. et websted), hvem brugeren er, ved brugerens næste besøg. Der lagres ikke personhenførbare oplysninger i en cookie, men snarere oplysninger om brugerens adfærd på et website, f.eks. et indtastet brugernavn i forbindelse med login til en særlig sektion på webstedet.

En cookie lagres på brugens harddisk sammen med cachede filer. En cookie er således en tekstfil, der sendes til din browser fra en webserver og lagres på din computers harddisk. Du kan sætte din browser til at informere dig, når du modtager en cookie, eller du kan vælge at slå cookies helt fra.

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 27.11.2019