Er din knoglekonto i balance?

 

Knoglemassen er højest, når vi er 25-30 år, og herefter taber vi langsomt mere knoglemasse, end vi producerer. Udskiftningen af knoglevævet foregår ved, at gammelt knoglevæv nedbrydes, og nyt dannes på samme sted.

Efter 25-30-årsalderen mister både mænd og kvinder mellem ½ -1 % knoglevæv om året, og særligt ved menopause mister kvinder endnu mere knoglevæv, og det er derfor vigtigt, at vi sørger for at få nok kalk i alle livets faser – så vi kan forblive de benhårde kvinder, vi er, hele livet igennem.  

 

Calcium i kroppen

Calcium, i daglig tale kalk, er det mineral, der findes mest af i kroppen. Voksne kvinder og mænd indeholder henholdsvis ca. 1,2 og 1,4 kg kalk, og 99 procent af dette er bundet i knogler og tænder. Den sidste procent bidrager til mange andre vigtige funktioner i kroppen, blandet andet muskelsammentrækning og blodtryk.

Knoglerne er i konstant udvikling og har brug for kalk til at opbygge, vedligeholde og reparere knoglevæv i alle livets faser. Sammen med magnesium og fosfor er calcium det der udgør den faste substans i knoglerne.

I voksealderen er det særligt vigtigt med kalk, da knoglevævet her i særlig grad hele tiden opbygges og udvides. Det er derfor afgørende for børn og unge, at de får dækket deres calciumbehov.

Det er dog ikke udelukkende børn og unge, der har brug for kalk. Knoglerne er som sagt i konstant udvikling, og derfor er det vigtigt at få tilstrækkeligt med kalk gennem hele livet. Særligt ældre bør sikre, at de får deres daglige behov for kalk dækket, da det kan medvirke til at bremse afkalkningen af knoglerne. For kvinders vedkommende sætter denne proces ind, når menstruationen ophører, overgangsalderen.

 

Anbefalet dagligt calciumindtag

De fleste kan nå op på det anbefalede calciumindtag ved at spise sundt og varieret.

Her ses Fødevarestyrelsens anbefalinger til dagligt indtag af kalk:

Alder

Anbefalet calciumindtag

Børn 1-5 år

600 mg dagligt

Børn 6-9 år

700 mg dagligt

Børn 10-17 år

900 mg dagligt

Voksne fra 18 år

800 mg dagligt

Gravide

500 mg dagligt

 

Calcium og D-vitamin

For at kunne udnytte det kalk, vi indtager gennem kosten, har kroppen brug for D-vitamin. Kroppen kan kun selv danne D-vitamin, hvis vi udsættes for tilstrækkeligt dagslys, så derfor kan et kalktilskud i visse befolkningsgrupper med fordel suppleres med et D-vitamin tilskud. Fødevarestyrelsen anbefaler især, at kalktilskuddet ledsages af et D-vitamin tilskud til fire grupper. De fire grupper omfatter ældre over 70 år, dig her mørk hud eller går tildækket, personer med risiko for osteoporose samt personer, der går tildækket i sommerhalvåret.

Et andet vigtigt vitamin i forbindelse med knoglesundheden er vitaminet K2. Det bidrager til, at det kalk vi indtager med kosten, når ud i knoglerne og ikke ender som frit kalk i kroppen. På denne måde kan et tilskud af K2-vitamin ligeledes påvirke forhøjet blodtryk.

Der findes forskellige kosttilskud på markedet, der netop indeholder en kombination af kalk og D-vitamin. UniKalk har en produktserie med D-vitamin i forskellige styrker og andre vitaminer og mineraler, der kan bidrage til sunde knogler.

 

Se her hvilken Unikalk der passer bedst til dig ≫

 

Webapoteket, juli 2019