Alt du bør vide om D-vitamin

Vitaminer er stoffer, som vores krop ikke selv kan danne, og som det er nødvendigt, at kroppen får tilført, for at den kan fungere. Her kan du blive klogere på D-vitamin.

 

Vitamin D (calciferol) er en fællesbetegnelse for vitamin D3 (cholecalciferol) og vitamin D2 (ergocalciferol). Det er udelukkende D3 vitamin, du finder i kosttilskuddene her på Webapoteket. Det er forskelligt, om producenterne af et kosttilskud kalder produktet D3-vitamin eller D-vitamin. D2 anvendes på hospitaler i blandinger til intravenøs behandling.

Studier har vist, at omkring halvdelen af den danske befolkning har let d-vitaminmangel og knap 15% moderat mangel*.

Find D-vitamin tilskud her >>

 

Hvad gør D-vitamin i kroppen?

D-vitamin sørger bl.a. for, at kroppen kan optage kalk fra tarmen. Vitaminet er nødvendigt for, at vores knogler og tænder løbende opbygges og styrkes med kalk. Det tyder desuden på, at D-vitamin spiller en væsentlig rolle i vores immunsystem.

 

D-vitamin findes i vores mad og via solens stråler

Den vigtigste kilde til D-vitamin er solen. D-vitamin er, som det eneste vitamin, et stof, som vores hud selv kan danne, hvis den udsættes for sol.

D-vitamin findes også i vores mad - i særlig høj grad i fed fisk, men også i kød, æg og fede mælkeprodukter. Bortset fra nogle svampe er det kun animalske fødevarer, der indeholder D-vitamin (fisk, kød, æg, mælkeprodukter). Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen. Især fed fisk indeholder meget D-vitamin. Der er lavest indhold af D-vitamin i fedtfattige mælkeprodukter.

  • Fed fisk
  • Kød
  • Æg
  • Fede mælkeprodukter
  • Vores hud kan selv danne D-vitamin, hvis den udsættes for sol

 

Hvor meget D-vitamin har kroppen brug for?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle voksne og børn fra 4 år dagligt indtager 5-10 µg D-vitamin fra oktober til april. De fleste danskere får 2-4 µg D-vitamin fra kosten. Kosten alene kan ikke dække behovet for D-vitamin, hvis man ikke får sol, og om vinteren er det derfor ekstra vigtigt at huske at få ekstra D-vitamin via kosten.

 

Hvad sker der, hvis man får for lidt D-vitamin?

Symptomer på D-vitamin mangel opstår først ved langvarig mangel og kan være:

  • Ømme muskler
  • Nedsat kraft i hofter og skulder
  • Muskelkramper
  • Almen træthed
  • Ømme led
  • Føleforstyrrelser i hænder og fødder

Hos børn kan mangel i værste fald føre til hæmmet vækst og deforme knogler. Patienter med skøre knogler kan opleve en forværring, og der ses øget risiko for knoglebrud. Det tager lang tid før D-vitaminmangel viser sig fysisk. Din egen læge kan måle om niveauet af D-vitamin i dit blod er for lavt.

 

Hvad sker der, hvis man får for meget D-vitamin?

Et for stort indtag af vitaminer og mineraler kan give skader på dit helbred. Det gælder også, hvis du får for meget D-vitamin. Symptomerne på for meget D-vitamin viser sig ved, at der transporteres for meget calcium/kalk ind i blodet. Det kan give kvalme, hovedpine og forstoppelse.

Hvis man i meget lang tid har overdoseret D-vitamin i meget store mængder, kan det give nyresten.

 

Hvem skal tage forebyggende tilskud af D-vitamin?

Det vigtigste, du kan gøre for at undgå D-vitamin-mangel, er at spise sundt og varieret, sørge for at være moderat i solen om sommeren samt at følge Fødevarestyrelsens anbefalinger om tilskud af vitaminet.

Visse tilstande øger risikoen for at mangle D-vitamin; bl.a. overgangsalder og langtidsbrug af visse lægemidler (orlistat, parrafinolie, nogle epilepsi midler m.m.).

 

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og børn over 4 år tager et tilskud af 5-10 µg D-vitamin dagligt fra oktober til april.

 

Fødevarestyrelsen anbefaler desuden, at følgende grupper tager 10 µg dagligt tilskud af D-vitamin hele året:

  1. Børn fra 2 uger til 4 år anbefales D-dråber. Hvis man som forældre giver multivitamintablet fra 3 års alderen, er behovet dækket, og der skal ikke gives dråber. Find D-dråber her.
  2. Gravide - f.eks. Apovit Multivitamin.
  3. Børn og voksne med mørk hud.
  4. Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren.
  5. Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys.

Find D-vitamin tilskud her >>

 

20 µg D-vitamin dagligt hele året kombineret med 800-1000 mg kalk anbefales til:

  1. Personer over 70 år.
  2. Plejehjemsbeboere.
  3. Personer med øget risiko for skøre knogler uanset alder.

Se eksempler på tabletter med både kalk og D-vitamin her >>

 

Sådan tager du D-vitamin

D Vitamin er et fedopløseligt vitamin. Det betyder, at det er vigtigt, at der er fedt til stede i tarmen, for at vitaminet kan optages og omdannes i nyrer og lever til et aktivt stof til kroppens byggesten. Det er derfor en god ide at tage D-vitaminholdige kosttilskud sammen med et måltid. Du får fedt nok, hvis der er lidt olie, fed fisk, frøholdigt brød eller ost i din mad.

Tager du D-vitamin i tabletter kombineret med kalk, skal du være opmærksom på, at de oftest skal tages 2 gange dagligt.

Har du forhøjet calcium eller fosfat i blodet, bør du ikke tage D-vitamin. Spørg din læge i tilfælde af, at du er i tvivl.

 

Har du spørgsmål om D-vitaminer?

Hvis du har brug for råd og vejledning til hvorvidt, du bør tage et kosttilskud med D-vitamin eller hvilket produkt, du evt. skal vælge, er du meget velkommen til at kontakte kundeservice, hvor vores farmakonomer og farmaceuter sidder klar til at hjælpe.

 

Webapoteket, februar 2024

 

Kilder

Alt Om kost https://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/vitaminer-og-mineraler/d-vitamin/
Sundhedsstyrelsen https://www.sst.dk/da/udgivelser/2010/rationel-farmakoterapi-6-2010/sundhedsstyrelsens-anbefalinger-vedroerende-forebyggelse-diagnostik-og-behandling-af-d-vitaminmangel

Fødevarestyrelsen Nye d-vitamin anbefalinger til børn og voksne