Alt du bør vide om D-vitamin

Vitaminer er stoffer, som vores krop ikke selv kan danne, og som det er nødvendigt, at kroppen får tilført, for at den kan fungere. Her kan du bliver klogere på D-vitamin.

 

Vitamin D kaldes også calciferol, og er en fællesbetegnelse for vitamin D3 (cholecalciferol) og vitamin D2 (ergocalciferol). Det er udelukkende D3 vitamin, du finder i vores kosttilskud. Det er forskelligt, om producenterne af kosttilskud kalder produkter D3-vitamin eller D-vitamin. D2 anvendes på hospitaler i blandinger til intravenøs behandling.

Studier har vist, at omkring halvdelen af den danske befolkning har let d-vitaminmangel og knap 15% moderat mangel*.

 

Hvad gør D-vitamin i kroppen?

D-vitamin sørger bl.a. for at kroppen kan optage kalk fra tarmen. Vitaminet er nødvendigt for at vores knogler og tænder løbende opbygges og styrkes med kalk.

Der tyder desuden på, at D-vitamin spiller en væsentlig rolle i vores immunsystem. Man mener også, at det er tilknyttet kroppens generelle energiniveau, humøret samt blodsukkerreguleringen.

 

D-vitamin findes i vores mad og via solens stråler

Den vigtigste kilde til D-vitamin er solen. D-vitamin er, som det eneste vitamin, et stof, som vores hud selv kan danne, hvis den udsættes for sol.

D-vitamin findes også i vores mad - i særlig høj grad i fed fisk, men også i kød, æg og fede mælkeprodukter. Bortset fra nogle svampe er det kun animalske fødevarer, der indeholder D-vitamin (fisk, kød, æg, mælkeprodukter). Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen. Især fed fisk indeholder meget D-vitamin. Der er lavest indhold af D-vitamin i fedtfattige mælkeprodukter.

  • Fed fisk
  • Kød
  • Æg
  • Fede mælkeprodukter
  • Vores hud kan selv danne D-vitamin, hvis den udsættes for sol

 

Hvor meget D-vitamin har kroppen brug for?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle voksne og børn fra 4 år dagligt indtager 5-10 µg D-vitamin fra oktober til april. De fleste danskere får 2-4 µg D-vitamin fra kosten. Kosten alene kan ikke dække behovet for D-vitamin, hvis man ikke får sol, og om vinteren er det derfor ekstra vigtigt at huske at få ekstra D-vitamin via kosten.

 

Hvad sker der, hvis man får for lidt D-vitamin?

Symptomer på D-vitamin mangel opstår først ved langvarig mangel og kan være:

  • Muskelsmerter
  • Nedsat kraft i hofter og skulder
  • Muskelkramper
  • Almen træthed
  • Ledsmerter
  • Føleforstyrrelser i hænder og fødder

Hos børn kan mangel i værste fald føre til hæmmet vækst og deforme knogler. Osteoporosepatienter kan opleve en forværring, og der ses øget risiko for knoglebrud.

Det tager lang tid før d-vitaminmangel fysisk viser sig. Din egen læge kan måle om niveauet af D-vitamin i dit blod er for lavt.

 

Hvad sker der, hvis du får for meget D-vitamin?

Et for stort indtag af vitaminer og mineraler kan give skader på dit helbred. Det gælder også, hvis du får for meget D-vitamin. Symptomerne på for meget D-vitamin viser sig ved, at der transporteres for meget calcium/kalk ind i blodet, som derved forhøjes. Det kan give kvalme, hovedpine og forstoppelse.

Hvis man i meget lang tid har overdoseret D-vitamin i meget store mængder, kan det give nyresten.

 

Hvem skal tage forebyggende tilskud af D-vitamin?

Det vigtigste, du kan gøre for at undgå D-vitamin-mangel, er at spise sundt og varieret samt at sørge for at være moderat i solen om sommeren.

Er du veganer eller vegetar? Så er det væsentligt, at du husker solrådene om at opholde dig moderat i solen og eventuelt supplere med D-vitamintilskud om vinteren.

Visse tilstande øger også risikoen for at mangle d-vitamin; bl.a. alkoholisme, overgangsalder, langtidsbrug af visse lægemidler (orlistat, parrafinolie, nogle epilepsi midler m.m.).

 

Fødevarestyrelsen anbefaler at følgende grupper hele året tager tilskud af D-vitamin

10 µg (400 RI) D-vitamin dagligt anbefales til:

  1. Børn fra 2 uger – 4 år anbefales D-dråber. Hvis man som forældre giver multivitamintablet fra 3 års alderen, er behovet dækket, og der skal ikke gives dråber. Find D-dråber her.
  2. Gravide - f.eks. Apovit Multivitamin.
  3. Børn og voksne med mørk hud.
  4. Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren.
  5. Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys.

 

Find D-vitamin tilskud her >>

 

20 µg (800 RI) D-vitamin dagligt hele året kombineret med 800-1000 mg kalk anbefales til:

  1. Personer over 70 år.
  2. Plejehjemsbeboere.
  3. Personer med øget risiko for knogleskørhed uanset alder.

 

Se eksempler på tabletter med både kalk og D-vitamin her >>

 

Sådan tager du D-vitamin

D Vitamin er et fedopløseligt vitamin. Det betyder, at det er vigtigt, at der er fedt til stede i tarmen, for at vitaminet kan optages og omdannes i nyrer og lever til et aktivt stof til kroppens byggesten. Det er derfor en god ide at tage D-vitaminholdige kosttilskud sammen med et måltid. Du får fedt nok, hvis der er lidt olie, fed fisk, frøholdigt brød eller ost i din mad.

Tager du D-vitamin i tabletter kombineret med kalk, skal du være opmærksom på, at de oftest skal tages 2 gange dagligt.

Har du forhøjet calcium eller fosfat i blodet, bør du ikke tage D-vitamin. Spørg din læge i tilfælde af, at du er i tvivl.

 

Har du spørgsmål om D-vitaminer?

Hvis du har brug for råd og vejledning til hvorvidt, du bør tage et kosttilskud med D-vitamin eller hvilket produkt, du evt. skal vælge, er du meget velkommen til at kontakte i kundeservice, hvor vores farmakonomer og farmaceuter sidder klar.

 

Webapoteket, december 2020

 

Kilder

  1. *Thuesen B, Husemoen L, Fenger M, Jakobsen J, Schwarz P, Toft U, Ovesen L, Jørgensen T, Linneberg A, Determinants of vitamin D status in a general population of Danish adults.. Bone 2012;50: 605-10PubMed
  2. Alt Om kost https://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/vitaminer-og-mineraler/d-vitamin/
  3. Sundhedsstyrelsen https://www.sst.dk/da/udgivelser/2010/rationel-farmakoterapi-6-2010/sundhedsstyrelsens-anbefalinger-vedroerende-forebyggelse-diagnostik-og-behandling-af-d-vitaminmangel
  4. Fødevarestyrelsen Nye d-vitamin anbefalinger til børn og voksne