Gode råd om solbeskyttelse

Efter en lang, mørk vinter er der ikke noget så velgørende som den første forårssol. Men når den skarpe forårssol møder en vinterbleg hud, kan der nemt opstå problemer. Ikke kun ved decideret solbadning, men også når vi opholder os udendørs, cykler på arbejde, løber en tur eller arbejder i haven. Danskerne har en trist 4.plads når det kommer til tilfælde af modermærkekræft på verdensplan. 

UV-strålerne er aktive året rundt, derfor er det vigtigt, at du husker solbeskyttelse hver dag. Især skal solbeskyttelsen huskes til aktive børnehave- og skolebørn, da de solskader, man får i barndommen, kan forværres med alderen.

Generelle solråd

  • Søg skygge mellem kl. 12 og 15, når solen står højt på himlen.
  • Smør dig grundigt ind i solcreme med mindst faktor 15 og brug en god håndfuld, cirka 40 ml til voksne og 20 ml til børn. En for lille dosering forringer beskyttelsen betydeligt.
  • Smør huden ind 15-20 min. før ophold i solen og forny solbeskyttelsen regelmæssigt, det vil sige hver anden time - og altid efter badning og situationer hvor du har svedt.
  • Dæk dig til med bluser og solhat - stoffet kan yde en vis beskyttelse. Det er ikke muligt at bestemme den præcise UV-beskyttelse, bare ved at se på stoffet. Men det gælder i reglen, at tætvævet stof giver en bedre beskyttelse end tyndt stof. En T-shirt på stranden beskytter ikke nok til at du kan lade solcremen blive hjemme.

Læs her mere om UV-index, faktortal og solcreme.

Læs her hvad du kan gøre efter solbadning og hvis du har fået solskader.

Find vores solcremer her

Rigtig god sommer!
Kilder: Kræftens Bekæmpelse, cancer.dk, Sundhedsstyrelsen: Fakta om solbeskyttelse, myskincheck.dk
Webapoteket april 2018