Rygestop - hvad sker der med kroppen?

Bivirkninger og abstinenssymptomer er almindelige i den første tid, efter du kvitter cigaretterne. Det kan være svært og ubehageligt, men det aftager heldigvis igen. Læs her om normale reaktioner ved rygestop, gode råd til at undgå vægtøgning og bliv klogere på kroppens forandringer gennem rygestoppets faser.

 

Bivirkninger ved rygestop

Når du stopper med at ryge, vil du højst sandsynligt opleve fysiske symptomer på din krop, uanset om du tager en kold tyrker eller stopper dit rygestop på anden vis. Bivirkningerne opstår, fordi din krop skal vænne sig til ikke længere at få nikotin.

Almindelige reaktioner ved rygestop:

  • Stor rygetrang
  • Kortvarig øget hoste
  • Træthed
  • Tristhed og irritabilitet
  • Rastløshed
  • Øget appetit
  • Hovedpine

 

Rygestop og abstinenser

En sikker bivirkning ved rygestop er rygetrang. Derudover kan du opleve abstinenssymptomer som utilpashed, rastløshed, humørsvingninger, hovedpine og øget appetit. Det er forskelligt fra person til person, hvor kraftige abstinenserne er.

Hvor længe varer abstinenserne efter rygestop?

De vil være mest kraftige 2-3 dage efter rygestoppet, hvorefter de vil aftage. Efter 3-4 uger vil symptomerne være meget få. Husk på at abstinenserne er ufarlige.

Nikotinprodukter kan være en hjælp til rygeafvænning. De hjælper dig med i første omgang at bryde vanen med at tænde og ryge en cigaret. Nikotinprodukter, som f.eks. tyggegummi eller plastre, kan lindre abstinenssymptomerne. Vær opmærksom på at nikotinprodukter er et hjælpemiddel til dit rygestop, ikke en erstatning for rygningen. Læs mere om rygestop med nikotinprodukter her. Nedtrapning af nikotinprodukter kan være en god mulighed for at undgå dette.

 

Dine lunger efter rygestop

Mange rygere vil opleve en forværring af hoste lige efter, de er stoppet med at ryge. Det kan komme som en overraskelse, men bare rolig, det er kortvarigt.

En eventuel ekstra hoste efter rygestop skyldes, at de små fimrehår i lungerne er ætset væk af kemikalierne i cigaretrøgen. De små fimrehår sørger for at rense lungerne og transportere fremmede partikler ud. Er disse hår ætset væk, producerer kroppen i stedet for mere slim, som kan transportere partiklerne ud, når slimen hostes op. En del af lungernes små fimrehår vil med tiden blive gendannet.

Når du stopper med at ryge, vil produktionen af slim mindskes. Lige efter dit rygestop vil der dog stadig findes partikler fra røgen i lungerne, og derfor vil du hoste mere. Oftest aftager hosten - det kan tage fra nogle få uger op til 2 måneder. Fortsætter hosten i mere end tre måneder, bør du konsultere din læge. 

 

Rygestop og depression

Tristhed og irritabilitet er almindelige abstinenssymptomer. Humøret kan svinge i takt med at rygetrangen kommer og går i løbet af dagen. Oplever du humørsvingninger, eller føler du dig af og til nedtrykt, er det ikke ensbetydende med, at du er deprimeret som følge af dit rygestop. Tristhed på grund af depression vil ofte være vedvarende og stabil dagen igennem.

Følelsen af tristhed er en almindelig reaktion på, at du som ryger har sagt farvel til en tidligere betydningsfuld del af din hverdag. Humørsvingninger kan også skyldes den kemiske ubalance i hjernen i den første tid, hvor din krop skal vænne sig til ikke længere at få nikotin. Ligeledes er nikotinen efter et rygestop ikke længere medvirkende til at frigøre signalstoffet dopamin, som udløser velbehag. Ligesom med andre bivirkninger ved rygestop, aftager humørsvinger heldigvis også.

 

Rygestop uden vægtøgning

Hvorfor tager man på ved rygestop?

Der er særligt to årsager til, at mange oplever at tage på i vægt, efter de er stoppet med at ryge. En medvirkende faktor er, at rygning kan være være med til at holde vægten kunstigt nede. Det antages at personer, som stopper med at ryge, i gennemsnit tager 3-6 kg på. En anden medvirkende faktor kan være, at kroppens forbrænding ændrer sig efter et rygestop. Hvis du tidligere røg over 15 cigaretter om dagen, forbrænder du 150-200 kalorier mindre efter dit rygestop. Det kan derfor være en god idé at være opmærksom på vægt og kost for at undgå vægtøgning efter rygestop.

Gode råd til at undgå vægtøgning ved rygestop:

  • Undlad at erstatte cigaretterne med slik og snacks. Frugt, grønt og sukkerfrie pastiller kan dulme trangen til at have noget i munden.
  • Spis 3-5 nærende måltider om dagen. Sult kan øge din rygetrang.
  • Akut rygetrang varer ofte kun 5-7 minutter. Prøv at aflede opmærksomheden, når trangen melder sig.
  • Drik vand og hold igen med kaffe og alkohol.
  • Vær fysisk aktiv. Sørg for at røre dig og få pulsen op en halv time om dagen eller en time hver anden dag. Fysisk aktivitet er med til at mindske rygetrangen og forbedre din søvn.

 

Hypnose og rygestop

Nogle rygere oplever at have gavn af hypnose i forbindelse med rygestop. Under hypnose kommer du i en trancetilstand, hvor du vil være mere modtagelig for de tanker og idéer, som hypnotisøren fremstiller. Hypnotisøren vil måske fortælle dig, at du ikke har lyst til at ryge, og at rygning vil give dig en følelse af ubehag.

Nogle undersøgelser peger på, at hypnose har en effekt, men der findes ikke videnskabelig dokumentation for, at hypnose virker bedre end andre metoder til rygestop.

 

Hjælpemidler til rygeafvænning - nikotinprodukter

For nogle rygere kan nikotinprodukter være en hjælp til et effektivt rygestop. Voksne raske rygere, som ryger mere end 10 cigaretter om dagen, er i højere grad røgfrie efter et år, hvis de har brugt nikotinprodukter som hjælpemiddel. Du kan læse mere om rygestop med nikotinprodukter her og finde rygestop hjælpemidler her.

 

Rygestoppets faser – hvad sker der i kroppen?

Din krop er klar til at belønne dig, hvis du vælger at gøre noget fantastisk og kvitte røgen. Allerede 20 minutter efter din sidste smøg, kan du mærke fordelene: Dit blodtryk og din puls falder til et normalt leje. Og sådan fortsætter det! Din krop er nemlig god til at reparere sig selv. Det kommer dit helbred til gode.

Forandringerne i kroppen – time for time, dag for dag:

  • 20 minutter: Dit blodtryk og din puls falder til et normalt leje.
  • 8 timer: Iltniveauet i dit blod vender tilbage til normalt niveau og mængden af nikotin og kulilte falder.
  • 24 timer: Kulilten er helt forsvundet fra din krop. Slim og andre rester fra rygning begynder at forsvinde fra dine lunger. Risikoen for en blodprop i hjertet er allerede mindre.
  • 48 timer: Nu er der ikke længere nikotin i din krop. Både din smags- og lugtesans er blevet bedre.
  • 3 dage: Din vejrtrækning bliver langsomt lettere. Bronkierne begynder at slappe af, og dit energiniveau stiger.
  • 2-12 uger: Dit blodomløb bliver forbedret, hvilket gør det lettere for dig at gå og løbe.

De mest alvorlige konsekvenser ved rygning handler om risikoen for kræft, hjertesygdomme og et kortere liv. Her har et rygestop også en positiv indvirkning. Og det er aldrig for sent! Stopper du som 60-årig, vil du typisk få 3 år længere at leve i. Er du yngre, er belønningen endnu større.

Mindre risiko år for år:

  • 1 år: Din risiko for hjertesygdomme er halveret sammenlignet med en ryger.
  • 10 år: Din risiko for lungekræft er halveret sammenlignet med en ryger.
  • 15 år: Din risiko for et hjerteanfald er den samme som for personer, der aldrig har røget.

 

 

Har du spørgsmål til rygestop, hjælpemidler til rygestop eller andet, er du velkommen til at kontakte vores apoteksuddannede personale i kundeservice.

 

Webapoteket, april 2020