Hvad er antioxidanter og hvor findes de?

 

Antioxidanter er molekyler fra de næringsstoffer, som vi får i en sund og varieret kost. Antioxidanter beskytter kroppens celler mod oxidativt stress. Spis som hovedregel sundt og varieret, så får din krop det den har brug for.

Kroppen udsættes dagligt for miljøpåvirkninger som fx bilos, røg, solens stråler og opløsningsmidler. Cellerne oxiderer og der dannes ustabile molekyler, som kaldes frie radikaler. Antioxidanternes opgave er at inaktivere de frie radikaler, derfor er det vigtig, at du i første omgang tænker en sund kost, her får du naturlige antioxidanter. Du kan supplere med kosttilskud, hvis du er i en periode af dit liv, hvor du er i tvivl, om du bliver dækket ind af den kost du spiser.

 

De mest traditionelle antioxidanter:

 

C-vitamin

C-vitamin er et af de stoffer, vi ikke selv kan danne i kroppen. Det er nødvendigt for dannelsen af kroppens bindevæv (kollagen), som opbygger alt fra knogler til hud. Derfor er det vigtigt at vi indtager det gennem kosten. Du finder C-vitamin i bl.a. appelsin, broccoli, kiwi, havtorn, kartofler og grønkål. 

 

E-vitamin

E-vitamin er endnu en antioxidant, vi ikke kan producere selv. Det er en meget vigtig brik i vores immunforsvar, da E-vitamin beskytter fedtstofferne i vores krop mod at blive harske og mod at blive nedbrudt. E-vitamin får du når du spiser fx æg, kerner, nødder, avokado, sojabønner og frø.

 

Betakaroten

Betakaroten tilhører gruppen af cartenoider, der er et af naturens mest kendte pigmentstoffer. Det er samtidig forstadiet til A-vitamin. Når du indtager Betakaroten omdanner kroppen det til A-vitamin. Betakaroten absorberer store mængder af de UV-stråler vi får fra solen og er derfor med til at vedligeholde og beskytte din hud mod de frie radikaler, du får fra solens stråler. Betakaroten finder du i fx gulerødder, spinat, abrikoser og mejeriprodukter.

 

Q10

Q10 er et hjælpestof – et såkaldt co-enzym, der dannes helt naturligt i vores krop. Produktionen går dog nedad fra trediveårsalderen. Det indgår i energiproduktionen i alle kroppens celler og er centralt for den del af kroppens stofskifte, der involverer energiproduktionen. Q10 får du når du indtager bl.a. kød, fisk, bælgfrugter, olier og nødder.

 

Selen

Selen er et vigtigt spormineral og grundstof. Det findes i alt væv i kroppen og agerer hjælpestof, når kroppen har brug for en antioxidant-effekt. Selen er dermed en vigtig bestanddel i vores immunforsvar. Selen findes i fx korn, kød, mælk, æg og indmad.

 

Andre antioxidanter som bidrager til kroppen er zink, mangen , kobber og plantefenoler som findes i fx vin, olivenolie, chokolade og grøn te.

En velafbalanceret kost, der inkluderer indtagelse af antioxidanter fra naturlige fødevarer, er at foretrække, så vil du sjældent mangle antioxidanter. Har man ikke mulighed for at spise så alsidigt som ønsket, kan kosttilskud hjælpe. Du bør dog altid vælge et tilskud, der indeholder næringsstoffer der ikke overstiger de anbefalede niveauer.

Vi anbefaler ikke at tage ekstra kosttilskud med antioxidanter, hvis du er i behandling for kræft, eller får strålebehandling.

 

Find antioxidanter og andre kosttilskud, klik her →

 

Webapoteket, juni 2021